Amb ulls d'infants

Amb ulls d'infants

dimecres, 5 de març del 2014

Lectura Perrenoud

Aquesta setmana hem llegit la lectura de "Diez nuevas competencias para ensenyar" de Philippe Perrenoud, després de llegir-la i analitzar-la, ens han proposat reflexionar sobre alguns punts:

1. Recuperació de la descripció del meu mestre ideal:

- Quines de les competències assenyalades a la lectura té el meu mestre ideal?
Les competències assenyalades són:
  • Treballar en equip.
  • Informar i implicar els pares.
  • Organitzar la pròpia formació contínua.
  • Organitzar i animar situacions d'aprenentatge.

- Quines no té, i després de la lectura, hi afegiria?
Les competències que afegiria són totes les que hem falten perquè ara que ho penso i hi reflexiono penso que totes són molt importants. Aquestes són:
  • Gestionar la progressió dels aprenentatges: afrontar situacions, saber els objectius de l'ensenyança, establir vincles amb les teories, observar i avaluar els alumnes, saber prendre controls de progressió.
  • Elaborar i fer evolucionar els dispositius de diferenciació: la heterogeneïtat a l'aula, compartimentar, una ajuda integrada, la cooperació entre alumnes.
  • Implicar els alumnes en els seus aprenentatges i en el seu treball: fomentar el desig d'aprendre, fer un consell d'alumnes, oferir activitats de formació opcional, afavorir la definició d'un projecte personal de l'alumne.
  • Participació en la gestió de l'escola: elaborar un projecte institucional, administrar els recursos del centre, coordinar una escola amb tots els components, organitzar i fer evolucionar la participació dels alumnes.
  • Utilitzar les noves tecnologies: programes d'edició de textos, potencials didàctics de programes, comunicació a distància, instruments multimèdia d'ensenyança.
  • Afrontar els deures i els dilemes ètics de la professió: prevenir la violència, lluitar contra els prejudicis i discriminacions sexuals, ètniques i socials, creació de regles, analitzar la relació pedagògica, autoritat i la comunicació, desenvolupar el sentit de responsabilitat, solidaritat i el sentiment de justícia.
- Hi ha alguna competència que té el meu mestre ideal i que no surt a la lectura? Quina?
Penso que totes les competències de la lectura estan molt ben definides, a l'hora de descriure com era el meu mestre ideal em vaig centrar més en com havia de ser ell com a persona i no tant com havia d'actuar amb els infants, els docents... per tant, no afegiria res més, ja que penso que està bastant complet.

- I del decàleg fet a classe en grup, què modificaria?
Del decàleg fet a classe, el que abans he escrit, no modificaria cap competència ja que estic d'acord amb totes elles i crec que són bastant importants, penso que ara, després de reflexionar sobre quines competències necessita tenir un bon mestre i de les competències que hem llegit a la lectura, tinc més assumit quines són les que ha d'arribar a tenir un bon mestre i crec que és una tasca difícil perquè se necessita molt d'esforç, cura i molta preparació.


2. Què és un mestre competent?
Abans, he fet una petita descripció del que era un mestre competent. Des del meu punt de vista, un mestre competent és aquella persona que és capaç de solucionar qualsevol cosa depenent de la circumstància en que està passant. És a dir, és una persona que sap com actuar en cada moment, que és autònoma, creativa, amb iniciativa i que té l'habilitat de reaccionar amb qualsevol moment, segons el que està passant.
Penso que ser un mestre competent és molt important, ja que dins una aula, per molta programació que tinguem feta, les coses no ens sortiran mai talment com les hem organitzat. És a dir, si esteim fent una activitat i no funciona per qualsevol motiu, el mestre ha de saber encaminar-la cap un altre lloc i saber dur a terme la situació sense que hi hagi cap tipus de problema. Un mestre competent ha de saber resoldre qualsevol situació al moment i no perquè en un moment determinat, les coses no surtin com ell havia pensat, s'ha de posar nerviós, sinó tot el contrari, intentar posar-se tranquil i cercar solucions per tal que la situació estigui controlada.


3. Cinc coses que vull/puc millorar com a futura mestra que m'han sorgit mentre llegia la lectura.
Les cinc coses que milloraria com a futura mestra són:
1. Treballar a partir de les representacions dels alumnes, per tal de comprendre'ls millor, conèixer-los més i així poder-me posar al seu lloc.
2. Observar i avaluar els alumnes en situacions d'aprenentatge, segons un enfocament formatiu, ja que penso que és una tasca molt important però que a la vegada és necessita estar molt atents amb les observacions que és fan i crec que és una tasca complicada per avaluar i observar tota l'aula.
3. Practicar una ajuda integrada, treballar amb els alumnes amb grans dificultats, penso que és una tasca difícil que requereix molta feina i, a més si és de manera integrada.
4. Establir un control de competències i un programa personal de formació contínua pròpia, també crec que molts de pics, amb les ganes de fer feina deixes de banda la formació contínua per falta de temps.
5. Afrontar i analitzar conjuntament situacions complexes, pràctiques i problemes professionals, ja que crec important que l'equip docent ha de tenir bona comunicació i han de poder parlar les coses, però crec que és una tasca molt difícil, ja que ningú mai té les seves idees i cada persona és diferent.


Per acabar, us deixo aquesta imatge, espero que us faci reflexionar un poquet!!! Que tingueu molt bon dia!!!







Competències treballades:
  • Competència 1.3.: he observat i llegit alguns dels blocs de les meves companyes, sobretot he trobat important algunes de les reflexions que es fan als diaris de pràctiques i que em poden aportar diferents coses sobre el meu futur com a mestre i a les futures pràctiques.
  • Competència 1.4.: després d'analitzar totes les competències i de conèixer que és un mestre competent, arribes a la conclusió que hi ha moltes de les coses que hem queden per millorar i que és a través de les ganes d'aprendre i les ganes que un posa com s'aconsegueixen aquestes.
  • Competència 2.1.: a través de les competències puc identificar els meus punts forts i els meus punts febles i millorar aquelles coses que més em manquen i fer el possible per arribar a adquirir-les totes.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada