Amb ulls d'infants

Amb ulls d'infants

dissabte, 8 de març del 2014

Conferència Jana Suau

Bon dia amics i amigues!

Dijous passat va venir a la UIB na Jana Suau a fer-nos una conferència. Na Jana ha estudiat magisteri d'educació física de primària i és la directora de l'escoleta de Sencelles "Els Molins". Ella, es va començar a interessar per educació infantil a través d'un projecte.
Durant la conferència ens va parlar de com era el funcionament de l'escoleta. De l'experiència que ens va explicar, aquí us deixo un llistat d'indicadors que evidencien que és una pràctica de qualitat:
 
- Un projecte és un procés, és a dir, està en marxa dia a dia.
- L'equip educatiu és molt important per dur a terme la pràctica.
- L'equip educatiu forma una cooperativa, és a dir, prenen les decisions en consens, justifiquen les coses i per aquest motiu l'objectiu és molt més ferm.
- Cada docent té les seves idees, uns més bones i altres dolentes, però arriben a un acord per anar per les mateixes línies pedagògiques. Tots van pel mateix camí però cada un al seu ritme, a la mateixa línia.
- Es treballa per ambients.
- Fan reunions setmanals, revisen el que fan dia a dia i reflexionen el perquè de les coses.
- Tenen una actitud oberta, compromesa i col·laboradora amb l'equip.
- Es fan treballs personals a les reunions de l'equip.
- Un altre projecte que duen a terme són les reflexions pedagògiques, és a dir, passen per la pedagoga per treballar i compartir les seves vivències i experiències.
- Fan dinàmiques, per tal de posar-se a la pell de l'infant, experimenten el que veuen els seus nins i les seves nines.
- Van tenir l'experiència de fer sessions durant dos anys amb l'especialista Rosa Vidiella cada divendres, per tal que una persona experta, observant des de fora, els pogués dir quins eren els seus errors i quines coses mancaven o no.
- Moltes vegades fan gravacions a l'aula per discutir a les reunions.

Els seus referents són:
- Loris Malaguzzi: el tenen en compte amb aquest ambient casolà i familiar.
- Emmi Pikler: respecte i sensibilitat cap a l'autonomia, els moviments de l'etapa dels nadons.
- Mauricio i Rebeca Wild: etapes del desenvolupament.
- Montessori, Waldorf...: amb els seus materials.
- Altres experiències d'escoles infantils.

Les coses més importants de la pràctica diària a l'escola:
- Acompanyament de l'adult.
- Entorn relaxat.
- Context de l'infant, ja que no tots els infants són iguals.
S'ha de dir que és coneix a l'infant com un nin autònom, l'adult com acompanyant i com he dit abans, es treballa per ambients d'aprenentatge, és a dir, obrin les portes de l'escola perquè els nins puguin tenir més autonomia.

Els ambients d'aprenentatge:
- Els infants són protagonistes del seu aprenentatge.
- Les mestres són observadores i no han d'intervenir tant. Cada una està situada a un ambient asseguda a una cadira per veure tot l'espai i només interactuen amb l'infant quan ell ho demana.
- El material és no estructurat, natural, reciclat i pensat per tal que l'infant pugui explotar la seva imaginació.
- Els ambients es fan tres pics per setmana.
- Hi ha diferents ambients:
  • Ambient de construccions: col·loquen el material que els incita cap a uns aprenentatges. Els infants de 0-3 anys quan ho veuen, el primer que fan és tomar-ho, però després ho tornen organitzar entre ells com volen.
  • Ambient de cuina: no l'empren com a joc simbòlic sinó com un escenari agradable.
  • Ambient a les fosques: hi ha objectes lluminosos, una taula de llum...
  • Ambient de moviment: que els infants puguin pujar i baixar lliurement a l'espai.
  • Aula dels nadons: no la deixen de banda, prioritzen les seves necessitats bàsiques i és una aula amb constant canvi. S'observen les necessitats dels infants i hi ha diferents zones: el mirall, una zona més tova per voltejar, una zona per començar a caminar, una de motricitat fina, una zona de descans... També tenen una barrera per si volen sortir.
  • L'espai exterior no l'empren com a pati, sinó com espai integral, surten fora de l'escola a veure el municipi, ja que d'allà s'aprenen moltes coses. Es va fer un projecte sobre els espais exteriors i per això tenen un material molt pensat per jugar.
- En els ambients de 0-3 anys, també es tenen en compte als nadons, ells hi van quan poden. Empren els mateixos ambients que els altres però a cada un d'ells hi ha material que crida més l'atenció als més petits i d'altre que crida més l'atenció als més grans.
- Tenen una rutina marcada però deixen temps per fer les coses i si alguna cosa no s'ha de fer no es fa. Un moment molt important és l'hora de menjar, els infants coneixen la cuinera i poden veure i parlar amb ells, paren la taula i es deixa temps per poder menjar. L'hora de dormir es fa de la mateixa manera, els infants que tenen son van a dormir i els que no, van a jugar.
- Es té molt en compte a la família, ja que és una escola oberta i molt transparent, això fa que transmeti confiança. Els dimecres tenen un moment d'espais familiars on la família porta l'infant i parla amb altres famílies. També es fan activitats puntuals amb elles.
- Les mestres passen de cicle amb els seus infants, això es va plantejar d'aquesta manera perquè van mirar els pros i contres i van trobar que aquesta forma era la millor perquè la tutora coneixia més les famílies.
- Una cosa important que ha remarcat na Jana és que hem de saber posar límits, que no és una cosa fàcil però que l'infant ho ha de tenir clar.

Voldria comentar que la conferència m'ha agradat molt i que l'he trobada molt interessant. M'ha sorprès molt que a Sencelles hi hagués una escoleta amb aquestes idees ja que pareix que aquestes escoles estan molt enfora i es veu que a Mallorca també n'hi ha que mereixen la pena i amb gent molt qualificada. El que més m'ha sorprès és la manera com na Jana va poder fer canviar les idees a tot l'equip docent, l'esforç que hi ha posat i les ganes de fer-ho, es veu que tot l'equip està molt content ja que l'escola funciona, i es fa un treball important amb infant-família-escola.

Una altra de les coses que voldria comentar és saber el perquè de les coses, perquè feim les coses d'una manera i no d'una altra, el moment de reflexionar i revisar el que hem fet, si ho podríem millorar, si hi ha errors, conèixer els nostres errors... crec que no és una tasca fàcil però en aquesta escola ho treballen molt bé i crec que és essencial fer-ho dia a dia. Aquest treball personal, el fet de posar-te a la pell dels infants ho trobo molt important i m'ha fet reflexionar molt perquè crec que és la millor manera de saber si la teva manera d'actuar és la correcta o no.


"Provar d'ensenyar a un infant alguna cosa que pot aprendre per ell mateix, no és tan sols inútil sinó també perjudicial". Emmi Pikler. 



Competències treballades:
  • Competència 2.4.: mitjançant la conferència de na Jana, em venen moltes coses al cap que podria millorar com a futura mestra en la posada en pràctica a un centre, m'ha fet reflexionar molt la manera de fer millorar un centre i fer que tota la gent que treballi allà mateix segueixi la millor línia educativa possible.
  • Competència 3.1.: durant la conferència i ara recordant-la, em venen moltes preguntes de com posar en pràctica la manera de treballar de com ens ha explicat na Jana, ja que crec que fa una molt bona tasca.
  • Competència 3.2.: el fet que na Jana ens hagi vingut a parlar sobre el seu centre i la manera de treballar, em fa reflexionar molt sobre com dur-ho a terme i posar-ho en pràctica ja que crec que no és una tasca fàcil i que s'ha d'introduir i millorant de manera progressiva.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada