Amb ulls d'infants

Amb ulls d'infants

diumenge, 16 de març del 2014

DAFO de l'etapa 0-3 anys

Bon dia a tothom!

A la classe anterior, la professora ens va ensenyar que era un DAFO i com es duia a terme. Un DAFO, és un tipus d'estratègia que ens mostra diferents eines necessàries per preparar i elaborar el pla que es necessita per veure quin és el present o quin serà el futur del que volem avaluar, per exemple d'una empresa.

L'estructura del DAFO d'un centre, consisteix en quatre parts:
- Debilitats: són les internes al centre.
- Amenaces: són externes al centre.
- Fortaleses: són internes.
- Oportunitats: es basa amb l'entorn.

Per posar en pràctica un DAFO, vam realitzar, per grups, el de l'etapa 0-3 anys. Aquest va ser el nostre:



 DEBILITATS
- Assistencialitat: major presència d'escoletes amb caràcter assistencial.
- Funcionament mitjançant fitxes.
- Ritme accelerat durant tot el dia (no respectar el ritme de l'infant).
- Espai i materials no adequats.


 AMENACES
- Sou dels treballadors.
- Ràtios elevades.
- Manca d'escoletes públiques.
- Tasca de docent poc valorada.

FORTALESES 
- Treball per projectes.
- Treball per ambients i racons.
- Treball amb parella educativa.
- Nova visió de l'infant positiva.


 OPORTUNITATS
- Entorn adequat (relacionat amb el medi ambient).
- Bona infraestructura de l'edifici.


Una vegada fet, el vam posar en comú amb tota la classe i en vam realitzar un entre el que tots i totes havíem posat. D'aquesta manera, ens va quedar així:



 DEBILITATS
- Feina no remunerada.
- Material molt estructurat.
- Assistencialitat.
- Horari rígid.

 AMENACES
- Ràtios elevades.
- Sou dels treballadors.
- Lleis educatives (legislació).
- Cost.
- Valoració educació infantil.
- Atenció primerenca.


FORTALESES 
- Material no estructurat.
- Menys assistencialitat.
- Formació docents.
- Extraescolars.
- Parella educativa.
- Aules comunicades.
- Gratuïtat.


 OPORTUNITATS
- Gratuïtat.
- Atenció primerenca.
- Metodologies variades.
- Demanda.
- TIC a les aules.

Com heu pogut comprovar, hi ha molts dels punts que estan un pic a un lloc i un pic a un altre, o dos a dos llocs distints. Això depèn des del punt de vista on tu ho miris o creguis, ja que per exemple les ràtios elevades dependran de si parlem d'una escola pública o privada, ja que si és privada serà una debilitat i si és pública una amenaça, degut a que l'escola no hi pot fer res, és externa al centre.

Comentar que no coneixia el concepte DAFO i ara que l'hem posat en pràctica i sé com es duu a terme, em resulta molt útil, no només per dur-lo a la pràctica a un centre, sinó a moltes coses més. D'aquesta manera ho pots comparar amb altres i pots mirar quin és el present del que esteim valorant i que podríem millorar nosaltres i que és el que podríem fer perquè les ajudes externes fossin millors.

Això és tot per avui! Que passeu un molt bon diumenge!!



Competències treballades:
  • Competència 1.2.: el fet de fer el DAFO m'ha fet pensar molt i reflexionar de quina manera actuen els professionals per tal de situar-los al lloc corresponent, i penso que cada vegada està més preparat però encara no està tan valorat com hauria de ser.
  • Competència 1.4.: durant la realització de la pràctica te'n adones de moltes coses i és que de l'etapa 0-3 es poden millorar molts d'aspectes que no es tenen en compte i que sobretot són externs. Tal com he dit a la competència anterior, m'ha fet reflexionar sobre els progressos que s'han de fer per millorar aquesta etapa i valorar-la cada vegada més ja que és la més important.
  • Competència 2.1.: gràcies a aquesta pràctica te'n adones de quins són els teus punts forts i dèbils, en quins tu mateix pots millorar i en quins has de canviar. Aquesta pràctica també fa reflexionar de quina manera veus tu l'educació de com està ara, avui en dia.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada