Bon dia a tothom!
El passat dijous, va venir a fer-nos una conferència na Mercè Adrover, mestra d'Educació Infantil des de fa 10 anys, aquesta, ara es troba a l'escoleta de Paguera.
Ella és una mestra que sempre ha treballat amb projectes de treball, ens va explicar com va evolucionar la seva manera de fer i entendre aquests projectes i com havia anat perfilant la seva metodologia. També ens va explicar alguns dels projectes que havia fet a l'aula amb els infants i ens va mostrar alguns vídeos, transcripcions i audicions sobre aquests.
- Les condicions/ característiques personals que la ponent evidencia i que són facilitadores de processos de canvi:
Com he dit anteriorment, na Mercè treballa per projectes de treball. Quan va començar a fer projectes, el que feia era treballar dins aquest tots els objectius i continguts del currículum i tenia una sola hora per treballar aquest projecte. Ella veia que els nins i les nines no s'engrescaven com ella volia, que no tenien interès.
A partir d'aquí, va fer un gran canvi:
- Va començar a transcriure totes les converses dels infants, ella diu que és a través de les seves converses quan te'n adones de quines són les coses que els interessen i cap allà on volen encaminar el projecte. Per tant, quan transcriu les converses, en treu conclusions i sap d'on pot començar a treballar.
- La comunicació dels projectes als pares: abans no els ho comunicava però va trobar necessari mostrar als pares tots els projectes que feien a través de fotografies, dibuixos, mapes conceptuals, exposicions, quadernets, power points, muntatges de vídeo, plafons... És important aquest punt, perquè és aquí quan els pares se'n adonen de tot el que han après els seus fills i les seves filles i, quines coses han treballat.
- Totes les preguntes que es feia abans, eren molt simplificades: és a dir, parteixes d'un interès, però tal vegada aquest et porta a altres, per això és important escoltar les converses dels infants i encaminar-ho cap allà on ells volen per tal que el projecte sigui motivador i hi hagi implicació per part de l'infant.
Un projecte de treball sempre comença per una pregunta, a partir d'aquí hi ha una investigació per tal de resoldre-la. Els nins i les nines fan hipòtesis del que saben i després hi ha la part científica d'investigació. Una vegada fet això, es fa un treball per comunicar el que saben i el que han après els infants.
Na Mercè, també va fer un gran canvi, el canvi d'aquesta part científica, a cercar alguna cosa més dels projectes. Mitjançant un exemple d'un projecte que ens va mostrar que era "si els núvols xoquen o no", Mercè se'n va adonar a través de les seves transcripcions, que realment els nins i les nines no els interessava aquest tema perquè ja en donaven resposta, sinó que, per ells, era més interessant la por i els trons. És per això que dóna tanta importància a les converses dels infants i quan les transcriu se'n adona de moltes de les coses que ella abans no havia vist.
Alguns dels consells que ens va donar a l'hora de realitzar projectes, són:
- Evitar preguntes que no generin un dubte real.
- Evitar respostes de SI i NO.
- Han de se propostes lligades a la seva vida real.
- Han de ser propostes productives i reproductives, és a dir, que no basta mirar-ho a l'ordenador.
- Hem de deixar que la pregunta vagi canviant i evolucionant, no ha de tenir una estructura tancada.
- De les diferents fonts d'informació, hem de seleccionar la que més ens interessa.
- S'han d'analitzar les converses.
- No totes les preguntes tenen resposta.
- És important informar a les famílies.
- Alguns aspectes importants:
- La programació.
- L'avaluació: participació, idees, capaços de mostrar-ho...)
- L'error i les preguntes sense resposta.
- L'estructura dels projectes.
- El temps i la durada.
Com a conclusió final, diria que no hi ha d'haver por de no treballar el currículum, perquè amb els projectes de treball es treballen moltes coses i, si no treballem una cosa amb el projecte, ho podem fer a través d'una altra àrea o durant altres moments.
Competències treballades:
- Competència 1.2.: ja que a través de la conferència me n'he adonat d'alguns aspectes de millora dels projectes de treball i que em serviran per un futur i per treballar millor aquesta metodologia.
- Competència 4.3.: penso que a través de les transcripcions i converses dels infants es poden treballar les coses que realment els interessen i cap on el podem encaminar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada